#htmlcaption03 #htmlcaption08 #htmlcaption04 #htmlcaption02 #htmlcaption05 #htmlcaption01 #htmlcaption07 #htmlcaption06

Power Manager (Esotop):
Výrobek roku 2005, aneb ztráta modelu

Na novou sezónu 2006 jsem si pořídil compozitový model Katana S 33% od firmy Krill-Model. Při rozhodování jaký do modelu koupit Power Box jsme se rozhodli pro Power Manager 24-8/25A (verze 1.1) od pana Hlávky firma ESOTOP. Zaujalo mě na něm 8 vstupů pro serva a hlavně cena, která byla oproti zahraničním Power Boxům přijatelnější.

Power Manager jsme zabudovali na desku do modelu přes gumové silentbloky (kvůli vibracím).

S modelem jsem absolvoval 12 letů z toho 9 letů na dovolené a poslední byl tím osudným.

Bylo úterý. Celý den bylo ošklivé škaredé počasí. Odpoledne, se ale nebe vyjasnilo a vylezlo sluníčko. Dobil jsem hlavní i záložní accu a baterie zapalování. Po nabití jsem je změřil a vše bylo v pořádku. Dal jsem Katánu dohromady, natankoval a šel s ní do vzduchu. První let bez problémů. Krásné bez větří. Co si více přát. Dotankoval jsem a po 15 minutách jsem šel  na další let. Po cca 3 minutách létání jsem letěl v průletu na půl plynu. Dále následovalo přidání plynu a přejití do kolmého stoupavého letu. V tu chvíli jsem přestal model ovládat. Chcípl motor, přestala reagovat veškerá serva, zkráceně řečeno ,,umřela veškerá elektronika“ a model se řítil neovladatelně z cca 40 metrů kolmo k zemi. Ozvala se jen rána.

Když jsme se blížili k modelu, tedy spíše k tomu co z něj zbylo, byla z dálky vidět pouze půlka trupu s ocasními plochami. Byl to hrozný pohled. Motor byl 20 cm v zemi, kabina se ,,válela“ pár metrů od zbytku modelu, výfuk vypadal jak ,,šlupka od banánu“. Deska s veškerým rc vybavením a Power Managerem zůstala v modelu neporušena, jen se hnula díky nárazu. Vše se posbíralo.

Druhý den jsme v klidu probrali ,,trosky“ a počítali škody. Abychom mohli zjistit příčinu nehody, veškeré rc vybavení jsme demontovali a vyskládali na stůl. V první řadě jsme prověřili příjmačové accu - hlavní i záložní. I když byli v rozloženém stavu (letované spoje držely a pouze byla po nárazu porušena smršťovací folie) na zátěžovém přístroji byli plně funkční. Dále jsme prověřovali příjmač SCM-19DS a i ten byl funkční a neporušen. Do teď s ním létám v Extře 300S a bez jediného problému. Po opravě utržených kabelů od serv, byla tato jednotlivě vyzkoušena - také bez závad. Jako poslední nám na stole zůstal Power Manager od firmy ESOTOP. Jelikož ,,nebyl zaplombován“ a něco v něm chrastilo, dovolil jsem si ho rozšroubovat. Vypadl na mě jeden z šesti tranzistorů. Tím veškeré naše prověřování na dovolené skončilo.

Docela mě udivilo provedení ,,vnitřku“ Power Manageru. Tranzistory nebyli přilepené, ani zde nebyly díry pro přišroubování, takže drželi pouze přiletováním. Na dně krabičky, byl nalepený pouze papír.

Po návratu z dovolené jsme kontaktovali výrobce firmu ESOTOP. Když jsem výrobci vylíčili celou situaci, zeptal se, kde jsme Power Manager zakoupili. Odpověděli jsme v Hobbyteamu. V tom se výrobce zarazil a odpověděl:,,Cožee v Hobbyteamu, jéééžišmarja …… tak to jste ho rovnou měli otevřít a podívat se do něj“. Zůstal jsem stát jako ,,opařený“.

Po prověření Power Manageru v jedné firmě, kde pracuje náš kolega modelář, nám byla vystavena zpráva. Cituji:,, Po rozebrání přístroje byl objeven volně se pohybující ulomený tranzistor SUP75P03, další nesrovnalosti nebyly optickou kontrolou nalezeny. Vzhledem k tomu, že jsou výkonové tranzistory SUP75P03 zapojeny paralelně, byla otestována funkčnost zařízení i bez ulomeného tranzistoru. Po připojení napětí z baterií a zapnutí vypínače přístroj nefungoval, dalším měřením bylo zjištěno, že napájecí napětí stabilizátoru LE33 je 1,4V, které je nedostatečné pro správnou činnost procesoru. Po přivedení napětí o hodnotě 3,5V na vstup stabilizátoru LE33 zařízení začalo fungovat a zběžným měřením byla otestována správná reakce na změnu napětí baterií a správná funkce sirénky. Po těchto měřeních byla identifikována za vadnou součástka s kódovým označením 43t, pravděpodobně dvojitá Schottkyho dioda. Zařízení v kontrastu s kvalitně provedenou krabičkou má velice nevhodně řešené upevnění výkonových tranzistorů SUP75P03, jejichž vývody jsou ohnuty pod nepřiměřeně malým poloměrem a pouzdro není jinak připevněno než těmito vývody a proto došlo pravděpodobně vlivem vibrací k přelomení vývodů výkonového tranzistoru. Zbytek tranzistoru se pohyboval vnitřkem krabičky, způsobil zkrat na napájení k procesoru jehož důsledkem se přetížila a následně zničila dvojitá dioda s označením 43t. Při nedostatečném napájení procesoru již zařízení nebylo schopno akusticky indikovat vzniklou poruchu obsluze.“

Po dalším rozhovoru s výrobcem mi bylo sděleno, že ví o problému s tranzistory. Prý volal prodejcům, aby Power Manager stáhli z prodeje, ale že nemůže za to, že se tak nestalo.

Další den jsme jeli ke kolegovi modeláři a shodou okolností mu poštou přišel ten samý Power Manager, ale verze 1.3. Po vybalení jsme zjistili, že krabička nabyla jiného barevného provedení. Jelikož Power Manager nebyl zaplombován, dovolili jsme si ho rozšroubovat. Tranzistory byli již podlepeny a v tištěném spoji připraveny díry pro mechanické připevnění tranzistorů. Na dně krabičky, byly nalepeny dva mechové proužky. Po lehkém zatlačení prstem na tranzistor v lepidle zapraskalo. I tomuto ,,jištění“ bych nevkládal důvěru.

!!Jen díky bohu, že se to přihodilo na velkém letišti, kde model ,,padl“ pár set metrů od přihlížejících kolegů a né tři dny předtím na modelářské akci mezi diváky, nebo o týden později na Lipeneckém Obru, kde jsem chtěl létat!! Ani nechci pomyslet na to, co by se mohlo stát.

A pak věřte Power Manageru, který dostal ocenění Výrobek roku 2005.

Díky Power Manageru od firmy ESOTOP jsem přišel o vysněný model, na který jsem těžce vydělával, jelikož zatím studuji.

Tímto článkem nechci nějak nařknout výrobek firmy ESOTOP, ale pouze upozornit kolegy modeláře, kteří tento Power Manager ve svém modelu již mají, nebo si hodlají jakýkoliv pořídit, aby zhodnotili, který je opravdu dobrý. !!Ztráta modelu za to opravdu nestojí!! Ten bezmocný pohled na padající model nikomu nepřeji zažít.


pro zvětšení klikněte na fotku
Náš Power Manager (verze 1.1): Kolegův Power Manager (verze 1.3):

Tady jsou fotky toho co z modelu zbylo

Omluvte kvalitu této fotografie, je z mobilního telefonu. Jediná věc, která byla v tu chvíli při ruce

Copyright © 2003 - 2014 David Charvát | Design by David Charvát, DesignrStudio.wz.cz | All rights reserved.                   

DesignrStudio.wz.cz - grafické práce